This Week's TED: Why Dieting Doesn't Usually Work

En gång i veckan, varje vecka, kommer jag lägga upp ett inspirerande eller lärorikt TED-talk och skriva mina tankar om det. TED är icke-vinstdrivande, hängivet till att sprida olika inspirerande idéer i form av korta presentationer (som är 18 minuter eller mindre). Deras mission är att sprida idéer som är värda att dela med sig och som ibland kan utmana hur vi tänker och det samhälle vi lever i.
 
Titta på det korta videoklippet (12:42) och läs därefter vidare.
 
Hur många har försökt att gå ner i vikt med hjälp av någon mirakeldiet, raise your hand! Low calorie bars och soppor, LCHF-pasta och -bröd, Viktväktarna med poäng, Dukan Diet, periodisk fasta och för lite kalorier. Vad ska man välja egentligen?! Enligt Sandra Aamodt (och mig): inget av det. Allt är skit. Skit, skit, skit. Och vet ni varför? Hjärnan är faktiskt, även om vi inte vill, starkare än vår vilja många gånger. Och går du ner x antal kilon snabbt så kommer du gå upp dem igen - och om inte mer i vikt efter att du slutat dietat. 
 
Jag har sedan jag var tonåring dietat. Jag har även sedan jag var tonåring haft ätstörningar. Jag har aldrig haft en fullt normal relation till mat. När jag var 15 år och vi skulle köpa chips med vännerna så var jag alltid den som åt till jag nästan dog - det fanns inget stop, "jag måste ju passa på". Jag kan lyckligtvis säga att mina ätstörningsmonster idag är inlåsta i ett litet teeny weeny rum i min hjärna och det är bara jag som har alla tjugo nycklar att låsa upp - ibland så bankar och bullrar dem emellertid jävligt mycket på dörren för att få komma ut. Jag skulle kunna beskriva min diet-historia och alla bakslag, istället vill jag berätta det här: när jag började äta mat från Mother Earth och med kontrollerade (rätt storlek av) portioner under några första veckor så började min kropp fatta galoppen att det är det här den har letat efter all along.
 
mars - juni, 2014 och utan att vara 100 % strikt med mitt matschema
 
I mars 2014 gick jag till en legitimerad dietist för att få ett schema över hur och när jag ska äta. Jag såg det lite som att ha en personlig tränare. Det är många som skaffar sig en PT på gymmet för att få en extra knuff och kanske inte så mycket för att dem inte vet hur man ska göra en armhävning. Så resonerade jag när jag gick till dietisten - för jag visste ju HUR jag skulle äta, men jag ville ha någon som sa till mig så "såhär ska du äta i x antal veckor". Mitt schema innehöll allt från matcirkeln, till och med (grovt) bröd: fett, kolhydrater och protein; frukt, grönsaker och ett glas rött vin varannan helg (lyx!). Men den enkla ekvationen var fortfarande där: x calories - y calories = +/- kg in weight. Jag åt 1700 kcal på dag (och nu sitter väl vissa helt mållösa över att jag åt SÅ mycket), och jag "rasade" i vikt. (Påpekande: jag tränade 5 gånger i veckan också, både tung styrketräning och högintensiv konditionsträning). Och även om jag slutade äta efter schemat i juli så har jag gått ner ett till kilo och jag är tightare än vad bilden från juni visar. 
 
Det är viktigt att förstå att dieter är kortsiktiga lösningar som i långa loppet kommer kasta dig ner i ett djupare hål. Det är även något som kan skada dig för livet för du kommer tro att det är något fel på dig (och inte på dieten i sig) när du går upp kilona igen. Gör inte så mot dig själv. Var snäll mot din kropp och börja äta ren, naturlig mat men på ett sätt där du tillåter dig själv att få känna hunger men också mättnad. En tumregel enligt min dietist var att jag skulle äta var tredje timme - och inte låta det gå längre tid. Var det så att jag blev hungrig efter två timmar då visste jag att jag borde ha ätit mer grönsaker till måltiden innan. LYSSNA PÅ DIN KROPP, den vet vad du behöver och vill ha! 
 
Har du några erfarenheter av dieter och viktminskning?
 
TED | bantning, diet, dieting, eating disorder, food, ted, ted talks, tedx, tedxevent, ätstörningar | | 2 kommentarer

SUITS

 
Vad är bekvämt, snyggt och propert? Ett par kostymbyxor med en svart kavaj och valfria skor - jag väljer helst slip ons! Om ditt företag har en proper dresscode så är detta defentivit en wardrobe essential. Kostymbyxorna jag har på mig är herrinspirerade, men jag äger även andra modeller av kostymbyxor. Off to work för en heldag med jobb!
 
Kavaj: Zara
Kostymbyxor: Zara
Skor: River Island
 
Dagens | dagens klädsel, dagens outfit, fashion, ootd, suit, suits, trendigt, wardrobe | | En kommentar

År 2014s Nyårslöften: hur det har gått

Det är den 28e oktober och det är 64 dagar kvar på år 2014, så jag fick för mig att läsa igenom mina såkallade "nyårslöften" för att påminna mig själv om hur misslyckad the human species är som inte kan hålla löften (haha nej skoja bara! Eller?). Jag skrev ner dessa på ett Word-dokument någon gång den 31e december 2013 runt 22-snåret innan jag somnade i en varm säng i vårt beach house på Atens riviera i Grekland strax innan tolvslaget (/ hälsningar ung, rolig tjej).
På mitt skrivbord har jag en halvnaken brud simmandes i en pool. Jag ÄLSKAR den här oljetavalan som Joseph Moncado målat, och jag önskar innerligt att jag vart stenrik och haft möjligheten att köpa den. Men anyway, längst ner i högra hörnet är det fruktade dokumentet "nyårslöften".
Nyårslöften kanske ska vara något privat? Äh! Här delar jag med mig av mina inner thoughts and goals. (Och ja, jag har fortfarande inte installerat Word på min dator och anävnder Word Starter 2010 - get over it).
 
Så, mina nyårslöften var:
  • Jobba hårt för mina mål (träning och karriär)
    Detta har ju faktikt gått väldigt bra iår. Jag har inte bara kickat ass i skolan, utan jag klarade faktiskt av att gå ner 10 kg på ett halvår (kilon som jag samlade på mig pga ohälsa). *klapp på axeln* + byggt upp min kropp med ännu mer hårda muskler. Win.
  • Finns inget som heter duktig flicka-syndrom för du gör inte det här för andra. Du gör det för dig själv.
    Detta är väl inget löfte? Detta är bara ett påstående? Anyway...
  • Ingen läsk alls
    Eh... jag har en Pepsi Max framför mig as we speak... eh he he he he. MEN OK, såhär är det faktiskt: jag drack faktiskt INGEN läsk alls fram tills juni, men sen blev det varmt och man blev törstig och ville ha en cola och sen ville man ha en till och sen så var man fast. japp, så var det. Jag är bara mänsklig.
  • Ät så rent som möjligt
    Vadå "som möjligt" - hur menade jag med det? Detta är ju inte ens mätbart i kvantitativa termer ju! Hur ska jag kunna se tillbaka på mitt år som gått och reflektera om jag åt "så rent som möjligt"? Note to myself: nästa år ska löftena vara mer mätbara. (Men, ja jag har ätit väldigt rent i år faktiskt, men obs fortfarande mänsklig och har fortfarande Pepsi Max:en framför mig...)
  • Inga ursäkter - någonsin
    Really? Tror nog jag ursäktade mig första veckan i januari angående [insert whatever].
  • Konsumera inte lika mycket
    ............................
  • Spara till sådant du verkligen behöver eller vill göra (som att resa)
    Jag vill säga en sak!! Om man pluggar och jobbar så mycket som jag gör så hinner man inte göra det man vill göra - i mitt fall resa. Så visst, jag har faktiskt sparat för det jag vill köpa eller vill göra, men har jag köpt eller gjort dessa saker? Naaah! Note to myself: nästa års nyårslöften ska inkludera "När du sparat pengar till något då går du och köper det".
 
Detta gick ju bra....! Man kanske borde ha ett mini-nyår inatt och införliva dessa nyårslöften igen? Go hard de sista 64 dagarna liksom? *dricker snabbt upp min andra Pepsi Max jag har i kylskåpet*
 
Har du haft några nyårslöften, och hur har det gått med dem?
 
Natali | nyårslöften | | En kommentar
Upp