This Week's TED: Why Dieting Doesn't Usually Work

En gång i veckan, varje vecka, kommer jag lägga upp ett inspirerande eller lärorikt TED-talk och skriva mina tankar om det. TED är icke-vinstdrivande, hängivet till att sprida olika inspirerande idéer i form av korta presentationer (som är 18 minuter eller mindre). Deras mission är att sprida idéer som är värda att dela med sig och som ibland kan utmana hur vi tänker och det samhälle vi lever i.
 
Titta på det korta videoklippet (12:42) och läs därefter vidare.
 
Hur många har försökt att gå ner i vikt med hjälp av någon mirakeldiet, raise your hand! Low calorie bars och soppor, LCHF-pasta och -bröd, Viktväktarna med poäng, Dukan Diet, periodisk fasta och för lite kalorier. Vad ska man välja egentligen?! Enligt Sandra Aamodt (och mig): inget av det. Allt är skit. Skit, skit, skit. Och vet ni varför? Hjärnan är faktiskt, även om vi inte vill, starkare än vår vilja många gånger. Och går du ner x antal kilon snabbt så kommer du gå upp dem igen - och om inte mer i vikt efter att du slutat dietat. 
 
Jag har sedan jag var tonåring dietat. Jag har även sedan jag var tonåring haft ätstörningar. Jag har aldrig haft en fullt normal relation till mat. När jag var 15 år och vi skulle köpa chips med vännerna så var jag alltid den som åt till jag nästan dog - det fanns inget stop, "jag måste ju passa på". Jag kan lyckligtvis säga att mina ätstörningsmonster idag är inlåsta i ett litet teeny weeny rum i min hjärna och det är bara jag som har alla tjugo nycklar att låsa upp - ibland så bankar och bullrar dem emellertid jävligt mycket på dörren för att få komma ut. Jag skulle kunna beskriva min diet-historia och alla bakslag, istället vill jag berätta det här: när jag började äta mat från Mother Earth och med kontrollerade (rätt storlek av) portioner under några första veckor så började min kropp fatta galoppen att det är det här den har letat efter all along.
 
mars - juni, 2014 och utan att vara 100 % strikt med mitt matschema
 
I mars 2014 gick jag till en legitimerad dietist för att få ett schema över hur och när jag ska äta. Jag såg det lite som att ha en personlig tränare. Det är många som skaffar sig en PT på gymmet för att få en extra knuff och kanske inte så mycket för att dem inte vet hur man ska göra en armhävning. Så resonerade jag när jag gick till dietisten - för jag visste ju HUR jag skulle äta, men jag ville ha någon som sa till mig så "såhär ska du äta i x antal veckor". Mitt schema innehöll allt från matcirkeln, till och med (grovt) bröd: fett, kolhydrater och protein; frukt, grönsaker och ett glas rött vin varannan helg (lyx!). Men den enkla ekvationen var fortfarande där: x calories - y calories = +/- kg in weight. Jag åt 1700 kcal på dag (och nu sitter väl vissa helt mållösa över att jag åt SÅ mycket), och jag "rasade" i vikt. (Påpekande: jag tränade 5 gånger i veckan också, både tung styrketräning och högintensiv konditionsträning). Och även om jag slutade äta efter schemat i juli så har jag gått ner ett till kilo och jag är tightare än vad bilden från juni visar. 
 
Det är viktigt att förstå att dieter är kortsiktiga lösningar som i långa loppet kommer kasta dig ner i ett djupare hål. Det är även något som kan skada dig för livet för du kommer tro att det är något fel på dig (och inte på dieten i sig) när du går upp kilona igen. Gör inte så mot dig själv. Var snäll mot din kropp och börja äta ren, naturlig mat men på ett sätt där du tillåter dig själv att få känna hunger men också mättnad. En tumregel enligt min dietist var att jag skulle äta var tredje timme - och inte låta det gå längre tid. Var det så att jag blev hungrig efter två timmar då visste jag att jag borde ha ätit mer grönsaker till måltiden innan. LYSSNA PÅ DIN KROPP, den vet vad du behöver och vill ha! 
 
Har du några erfarenheter av dieter och viktminskning?
 
TED | bantning, diet, dieting, eating disorder, food, ted, ted talks, tedx, tedxevent, ätstörningar | | 2 kommentarer
Upp